Olin viime viikonloppuna  Medtronicin demotilaisuudessa, jossa kerrottiin PRT-pumpusta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista diabeteksen hoidossa. Kuunnellessani mitä kaikkea on kehitteillä ja suunnitelmissa, alkoi taskussa oleva PRT tuntua jo suorastaan antiikkiselta laitteelta, kunnes elämän realiteetit iskivät tajuntaani ja ymmärsin, että kaikki nuo hienot suunnitelmat ovat vasta hataria suuntaviivoja, mutta minä kun tahtoisin tarkkoja aikatauluja ja ratkaisevia päivämääriä. Jos hienojen teknisten apuvälineiden suunnittelijat voisivat kertoa, milloin saan sisuksiini keinohaiman, se tieto voisi viitoittaa paljonkin elämäni kulkua ja tarjota häikäiseviä mahdollisuuksia tulevaisuudelle. Niitä aikatauluja ei vain ole kenelläkään tarjota.

Olen joskus dramaattisimmassa uhmaiässäni heittäytynyt kirkkaanpunaisissa kurahousuissani leluhyllyn juurelle rantabarbia katsellen kiljumaan: "Minä tahdon, tahdon, tahdon!"  Seitsemäntoista vuotta myöhemmin istun tummansinisessä farkkuhameessa diabetespolilla esite PRT:stä kädessäni ja sanon jälleen nuo sanat: "Minä tahdon!" Sain sekä rantabarbin että PRT:n, ja tahdon aina vain lisää: Olenko tyytymätön ja kiittämätön nyky-yhteiskunnan kasvatti, joka ei osaa olla tyytyväinen ja iloinen siitä, mitä on saanut vaan tahtoo aina vain enemmän "Kaikki minulle heti!"-asenteella. Edustamaani sukupolveahan syytetään usein kärsivällisyyden puutteesta ja yleisestä tyytymättömyydestä; uhmaikä ulottuu pitkälle aikuisiän kynnykselle saakka. Olkoon nuoren aikuisen uhmaikää tai sitten kiittämättömyyttä, mutta kylmä tosiasia on, ettei tässä maailmassa ainakaan terveydenhuollon puolella saa yhtään mitään, jollei itse uskalla pitää puoliaan ja sanoa: "Minä haluan!". Kun vaakakupissa on oma terveys ja hyvinvointi, olen valmis lähestulkoon heittäytymään takaisin kurahaalari-tasolle. Itsensä huomioiminen ja hoitaminen eivät ole nimittäin turhaa itsekkyyttä, vaan tervettä itserakkautta; Minä tahdon ja haluan itselleni parasta mahdollista hoitoa ja hoitovälineitä, sillä olen sen arvoinen!  

Kaikelle ei voi asettaa aikatauluja eikä takarajoja. Kaikkea ei voi saada heti, mutta odottavan aika on pitkä. Tosin toisinaan mielessä pyörii myös se vaihtoehto, että hienot suunnitelmat uusista hoitomuodoista eivät toteudukaan. Lisäsairaudet vaanivat nurkan takana. Vaikka pessimisti ei pettyisikään, tahdon olla tämän asian suhteen optimisti. PRT matkassani odotan elämää, jolloin jokin kone hoitelisi lakkoilevan haimani elintärkeää tehtävää. Salaa kai pohjimmiltaan haaveilen elämästä olla terve. Unelmilta ei saa katkaista siipiä, sillä muutoin odottavan aika käy liian pitkäksi.